Friskis&Svettis Malmö


Spin

 

JS8

Det här är Spin

Spin är individuell konditionsträning i grupp och finns i olika varianter för att passa alla smaker. Du har kraften i benen och med varje tramptag känner du pulsen stiga. Musiken ger dig energi och ledaren guidar och peppar dig så att du orkar hela vägen. Innan du vet ordet av är passet slut för den här gången.

Spin är fokuserat på uthållighet i underkroppen. Du bestämmer själv hur utmanande passet ska vara och svettig du vill bli!

Passvarianter

Spin distans

Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer. Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

Spin intervall

Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är att träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen. I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen finns i tre varianter: Långa, Korta och Pyramid.

Spin play 

Play är förinspelade spin-pass där några av våra rutinerade tränare guidar dig genom ett spin-pass via filmduken. Spin play kompletterar vårt utbud och gör att du får fler tider att träna på, specifikt morgon-, lunch- och kvällstider. Du får också uppleva ett nytt sätt att träna på. För hur är det att spinna till en film? Spin play finns som distans 40, spurt 40, distans 55 och 55 intervall pyramid.

Spin puls

Spin puls 55 är effektiv pulsbaserad konditionsträning för dig som vill utmana dig eller lära dig hur träningskänslan är i olika pulszoner. Med hjälp av pulsband och intensitetsmätare kan du följa din egen hjärtfrekvens. Ihop med din upplevelse av ansträngning kan du hitta din individuella träningsnivå. Du klättrar successivt upp i puls och får rejäl uthållighetsträning för konditionen i ett flöde. Vi tränar fokuserat med oftast med dämpad belysning till drivande musik för att orka hela vägen. Spin puls finns som förlängt pass 75 minuter och också som intervallpass och heter då Spin intervall puls. 

Pulsband lånar du i receptionen i utbyte mot ditt medlemskort.

Spin soft

För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin.

Spin spurt

Spurt är spinningpasset som börjar med en distansdel och avslutas med intervaller. Utmärkande för passet är musikkänsla, variation och träningsglädje. Spurt passar dig som gillar när det händer mycket under spinningpasset. 

Spin flow

Ett skönt distanspass på 70 minuter med inre fokus. Musiken på passet är suggestiv och flödande och du jobbar med jämn, behaglig belastning. Vi strävar efter att hamna i ”flow”, där rörelsen nästan går av sig själv. En skönt svettig och inre träningsupplevelse på samma gång. Ta ett djupt andetag och dyk ner i flödet.

Spin Giro 4

Spin Giro 4 är ett tufft spinningpass med prestationsfokus. Perfekt för dig som vill ha en riktig träningsutmaning och höja din kapacitet. Passet har utvecklats tillsammans med Mattias Reck, tränare för världsledande cykellaget TREK Segafredo. Speciellt för passet är att det förändras över tid, uppdelat i fyra perioder. För varje period, eller ”giro”, växlas intensiteten upp, så att utmaningen hela tiden blir optimal. Är du med varje vecka formtoppar du lagom till utesäsongen och sommarens cykellopp!

Giro 1 – Motorik & anpassning
Giro 2 – Syreupptagning
Giro 3 – Styrkeuthållighet
Giro 4 – Tävlingsförberedelse MER AV ALLT

Passet riktar sig till dig som är träningsvan och gärna rutinerad stålhästsryttare, dvs cyklister, rutinerade spinnare och till dig som vill utmana dina gränser. Syftet är att på bästa sätt träna upp din fysiska kapacitet på cykeln. Vid slutet av period 4 är du i toppform för cykellopp och andra utmaningar. Förbered dig på mjölksyra!