Friskis&Svettis Malmö


Indoor walking

 

FS2016_023_rgb

Det här är Indoor walking

Indoor walking är en enkel konditionsträning som alla kan vara med på. Kliv bara upp på crosstrainern, greppa styret och börja gå/ jogga/spring. Hela kroppen engageras och du blir skönt svettig. Belastning, utgångsställning och tempo varieras under träningen. Känslan är som att svävande jogga i en lätt uppförsbacke. I passet växlar du sedan mellan att greppa styret eller de två stavarna som pendlar på var sida i takt med dina steg. Du jobbar också fritt med armarna i vissa avsnitt och tränar då din hållning, balans och bålstyrka. Belastningen styr du med en ratt, vilket gör träningen precis så lätt eller tuff som du önskar. En tränare guidar, peppar och pushar dig.

Passvarianter

IW 40 / 55

Träningen genomförs på en crosstrainer. Hela kroppen engageras och du blir skönt svettig. Belastning, utgångsställning och tempo varieras under träningen, men grundkänslan är som en blandning mellan joggning och skidåkning. Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Du sätter själv nivån med hjälp av tränarens guidning i ansträngning och belastning. Tränaren ger förutsättningarna, du bestämmer. Tränaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

IW intervall pyramid

Indoor walking i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen. I Indoor walking intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen är uppbyggda utifrån ett pyramidupplägg där kortare och längre intervaller blandas.

LimEd17: IW spurt

På Limited Edition 2017 Indoor Walking Spurt blandar vi distanspassens sköna koppling till musiken med intervallpassets utmanande driv och flås. Första halvan av passet körs i distanskaraktär och efter en tydlig övergång växlar passet till intervaller. Ungefär som du kanske brukar lägga upp en skön löprunda. Bara att haka på, vi spurtar hela vägen in i mål!