Friskis&Svettis Malmö


Äldre

 

JS14b

Vår verksamhet för dig som är äldre

Träning fungerar på samma sätt i alla åldrar. Vi är beroende av rörelse. Håller vi igång underhåller vi våra fysiska förmågor. Vi blir bra på det vi tränar. Friskis&Svettis erbjuder träning för alla åldrar, otränad som tränad. Och kom ihåg: Det är aldrig för sent att börja träna.

Passvarianter

Jympa senior/bas

En variant av Jympa soft där vi använder en stol som redskap. I passet används stolen aktivt dels för att möjliggöra rörelser, men också som stöd för den som behöver i stående positioner. Vissa delar gör du även sittande som t ex styrka och rörlighet/avspänning/vila. Passet passar i första hand dig som är äldre, men passar även t ex knä- eller höftopererade personer eller den som har nedsatt balans. 

Soft 

Våra pass som är utmärkta med Soft är uppbyggande, energigivande och hänsynsfullt utmanande träning. Du har stor möjlighet att anpassa träningen till dina förutsättningar och mer tid att känna in kropp och sinne. 

Soft passar dig som känner att vårt ordinarie utbud är lite för tufft och utmanande. Soft är inte bara för dig som är äldre utan också för dig som är ny eller dig som vill träna lågintensivt. Soft passar också för alla som vill ta extra hänsyn till leder och muskler.

Här hittar du alla våra Soft-pass 

En träningsguide för dig som vill ha mer

Du är som alla andra. Och lite äldre. Det krävs inte ett specialanpassat träningsupplägg för dig som är äldre, Friskis Malmö har ett brett utbud som passar många. Hitta din träningsform och den attityd du vill ha under träningen. Utgå från vem du är och lyssna på din kropp.

Botanisera bland vårt utbud. Testa dig fram. Prata med tränare, värdar eller vår personal för att hitta en träningsform som passar dina förutsättningar. Här är våra tips för dig som vill träna vårt breda utbud:

Träningstips

  • Träna! Lite träning kan göra stor skillnad. Börja försiktigt och leta dig nyfiket vidare.
  • Utmana och visa hänsyn. Med ålder kommer oftast fler saker att ta hänsyn till. Kroppen har sin livshistoria och förtjänar respekt. Men det är inte detsamma som att all träning ska vara försiktig. Hitta balansen.
  • Träna allsidigt. Kondition och styrka är alltid grunden. Addera sedan rörlighet, balans och koordination. Resultaten visar sig på hela hälsoregistret. Träningen ger positiva effekter på nästan allt.
  • Hitta rutinen: Ju äldre vi blir desto viktigare är det att träna regelbundet.