Friskis&Svettis Malmö


Cirkelfys / HIT

 

mindree

Det här är Cirkelfys / HIT

Cirkelfys och HIT  är funktionell och fokuserad fysträning med redskap och kroppsviktsövningar i intervallform. Vi tränar teknik och styrka i en cirkel med funktionella styrkeövningar och för den som vill även kondition.

Vi alla har en stor rörelsepotential inom oss. Men grejen är: använder vi inte våra rörelser går de i träda. För att motverka det behöver vi sitta på golvet, resa oss upp, hoppa eller svikta, springa eller gå, trycka och dra. Vi behöver också röra oss i flera riktningar. Det är vår definition av funktionell träning.

Passvarianter

Cirkelfys

Cirkelfys är ett instruktivt och funktionellt pass där du tränar i olika stationer placerade i cirkel. En del stationer är med redskap och en del utan. Tränaren går igenom alla övningar innan passet och hjälper sedan till under träningen. Du kan själv välja hur belastande träning du vill ha. Samtidigt som du har möjlighet att vara med i en energifull gruppkänsla. I Cirkelfysen tränar du i ditt eget tempo så du behöver inte tänka på takten i musiken, du jobbar efter din förmåga.

Cirkelfys soft

Cirkelfys soft passar alla oavsett om du är ny, ovan eller äldre. Eller så kanske du tränar tufft och vill varva med mer återhämtande träning. I Cirkelfys soft finns det gott om tid till varje övning, här är det ett ostressat tempo.

HIT

Detta är vår tuffaste träning. HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassisk fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet.

Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd.

Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser.